Vragen van GBT over fietspad Hoofdweg-Bouwmeesterstraat

Tussen Westerhaar-Vriezenveensewijk en Vriezenveen ligt een vrijliggend fietspad. Een fietspad dat
gebruikt wordt door zowel recreatieve gebruikers als schoolgaande jeugd.
Daar waar fietspaden her en der opgewaardeerd worden vanwege de veranderde fiets – naar bredere ebike dus breder fietspad noodzakelijker – speelt bij dit fietspad ook een ander aspect mee: de
(ontbrekende) verlichting.
Dit tracé telt bijna 3 kilometer, met ergens halverwege slechts één verlichtingspunt. Dit fietspad wordt
dan ook ervaren als gedateerd, onveilig en aardedonker, vooral vroeg in de (najaars)ochtend als de
schooljeugd er gebruik van maakt. Met name ouders/opvoeders vinden het voor hun kinderen een
doodeng fietspad.
In 2018 is dit tracé al eens aangemerkt op plaats 12 van de verkeersmaatregelen-lijst samengesteld door
bureau Goudappel Coffeng. Dit naar aanleiding van een breed opgezette participatie, waaraan veel
inwoners hebben deelgenomen via Verkeersvisies per kern onder de noemer Gemeentelijk Mobiliteits
Plan (GMP). Van deze lijst is de topprioritering grotendeels (top 10) afgerond.
Overigens, nu er werkzaamheden plaatsvinden aan het fietspad Nieuwe Daarlerveenseweg tussen
Daarlerveen en Vriezenveen, wordt er nog meer gebruik gemaakt van het fietspad tussen HoofdwegBouwmeesterstraat.
Vragen

  1. Hoeveel gebruik wordt er gemaakt van fietspad Hoofdweg-Bouwmeesterstraat? Mocht dit niet bekend
    zijn: bent u bereid dit te meten, uitgesplitst in weekendgebruik en op doordeweekse dagen?
  2. Er missen voldoende verlichtingspunten aan dit fietspad, zo laten gebruikers en ouders van
    schoolgaande jeugd aan ons weten. Wat zijn de kosten voor het aanbrengen van voldoende
    verlichtingspunten, waarmee de veiligheid vergroot wordt? Wat betekent dit voor de structurele
    (extra) kosten?
    3a. Het fietspad wordt als smal ervaren en gedateerd. Kunt u zich voorstellen dat dit zo ervaren wordt?
    Verzoek om toelichting.
    3b. Bent u bereid tot het verbreden van dit fietspad? Wat zijn de kosten voor het eventueel verbreden
    van het fietspad? Wat betekent dit voor de structurele (extra) kosten?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *