De door hemzelf ontwikkelde producten zijn al zo’n twintig jaar in het Tourpeloton terug te vinden. Maar Piet van der Velde (51) uit Ommen schuift dit jaar toch met nóg meer belangstelling voor de tv als zaterdag 29 juni in Florence de 111 e editie van de Tour de France van start gaat. Deze keer duikt namelijk zijn eigen bedrijfsnaam voor het eerst op in La Grande Boucle. “Een grotere eer bestaat er niet.”
Piet van der Velde, bezig met het klaarmaken van de tijdritwielen zoals ze de komende weken worden gebruikt in de Tour de France.
‘ZadelPiet’ noemen ze hem in zijn woonplaats Ommen haast liefkozend. Van der Velde is een gevestigde naam in het profpeloton. Onder meer als ontwikkelaar van high-tech zadels. Een niet te onderschatten onderdeel van de racefiets. Maar ook maakt hij eigen wielen en andere onderdelen. Als een soort Willy Wortel in de wondere wielerwereld.
Aanvankelijk deed de geboren Steenwijker dat in dienst van gerenommeerde fietsmerken en grote producenten van wieleronderdelen. Waarbij hij de hele wereld over zwierf. Woonde onder meer jarenlang in Italië met een majestueus uitzicht over de Dolemieten.
Blik over de Vecht
Maar Ommen bleef lonken en het uitzicht over de bergen heeft hij enkele jaren geleden ingeruild voor een blik over de Vecht. Van hieruit en met een dependance in Rotterdam runt hij zijn bedrijf Ere Research, waarmee hij in rap tempo furore maakt in het profpeloton.
Waarbij hij gebruik maakt van zijn jarenlange ervaring. Behalve dat hij zelf op het hoogste amateurniveau fietste, studeerde hij aan de University of Anatomics in San Francisco en heeft hij het diploma productdesigner & een graad in Engineering op zak. Ook maakte zelfs een tijdje deel uit van het Formule 1-wereldje, als lid van het team Jordan F1, het huidige Aston Martin F1. “De naam Ere is geïnspireerd op Latijnse werkwoorden. In het Latijn eindigen die op ‘ere’.”
Debuut in Tour
Dit jaar is het voor het eerst dat de wielen van Ere in de Tour worden gebruikt. En daar hoefde hij in dit geval niet veel voor te doen. Sterker, de Belgische wielerploeg Intermarché Wanty – met onder anderen de wereldtopper Girmay – klopte uit eigener beweging bij hem aan.
Op zoek naar allerbeste
“Ze waren heel specifiek op zoek naar wielen voor de tijdrit. Juist in tijdritten komt het aan op details en zijn ploegen op zoek naar het allerbeste. Onze tijdrijwielen zijn met minder dan 900 gram de lichtste in de markt. Maar daarmee ben je er uiteraard nog niet. Wielen moeten ook stevig en aerodynamisch zijn. In tijdritten komen er zeker in de bochten behoorlijk wat krachten op.”
Voor hem is de feedback die hij vanuit het profpeloton terugkrijgt weer erg belangrijk. “De ervaringen van de coureurs, de testen in de windtunnel. Dat daagt mij op mijn beurt uit mijn spullen nog verder te verbeteren. En toe te passen in niet alleen mijn wielen maar ook mijn andere producten. Zoals die voor de reguliere consument – zowel de amateurwielrenner als toerfietser – in de winkel liggen en onder meer te koop zijn via de online webshop van Futurum.nl.”
Kwinkslag naar rockpassie
Hij laat zijn producten zoveel mogelijk in Europa en een deel in Azië maken. De nieuwste versie van zijn wielen zijn voorzien van carbon spaken. En zelfs de naven – de as – ontwikkelt hij zelf. Met zijn nieuwste wielen maakt hij overigens een kwinkslag naar zijn andere grote passie: de rockmuziek.
“Ja, haha, die wielen zijn voorzien van strepen die verwijzen naar de gitaar van de inmiddels overleden Eddie van Halen, een van de grootste gitaarhelden ooit. Ik vond dat ik een eerbetoon aan Eddie moest maken. En het pakt esthetisch ook nog eens erg fraai uit.”
Veel merken moeten een forse zak geld meebrengen om überhaupt een profploeg te mogen sponsoren. “Dat was ook wat ik meteen heb aangegeven toen ze bij me op de stoep stonden. Ik ben een relatief kleine speler op de markt en heb geen tonnen te besteden. Maar daar was het ze niet om te doen. Ze zeiden dat ze op zoek waren naar het allerbeste en dat ze voor de tijdritten per se mijn wielen wilden. Nou, groter compliment kunnen ze je uiteraard niet maken.”
Recente reacties