De scholen zijn weer begonnen: dit zijn de gevaarlijkste fietsgemeenten in Overijssel

De zomervakantie zit er weer op. Langzaam maar zeker stromen de Overijsselse fietspaden weer vol met schoolgaande kinderen en dat betekent opletten geblazen. Helaas gebeuren er in Overijssel jaarlijks ruim 1.300 ongelukken met fietsers. Een op de vijf van deze ongevallen vindt plaats in Enschede. Het is hiermee de meest onveilige fietsgemeente van de provincie, zo blijkt uit onderzoek van Independer op basis van data van Rijkswaterstaat, verzekeraars en de politie. 

Gemeenten met meeste fietsongevallen

Er gebeuren in Overijssel jaarlijks 11,4 fietsongelukken per 10.000 inwoners. Dit aantal ligt hoger dan het landelijk gemiddelde (10,6). Bovendien zijn er grote uitschieters op lokaal niveau. 

Hengelo is relatief gezien de onveiligste gemeente van Overijssel, met jaarlijks 17,8 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Ook in Enschede en Almelo gebeuren relatief veel ongevallen waarbij fietsers betrokken zijn. De top 5 gemeenten in Overijssel met de meeste fietsongevallen per jaar is:

  1. Hengelo: 17,8 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  2. Enschede: 17,6 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  3. Almelo: 14,1 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  4. Oldenzaal: 13,9 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  5. Hellendoorn: 12,8 fietsongevallen per 10.000 inwoners

Vaak auto betrokken bij fietsongeval, dan automobilist meestal aansprakelijk 

Bij bijna 60% van alle fietsongevallen is een auto betrokken (57,4%). In Limburg gaat het zelfs om ruim twee derde van alle fietsongelukken (69,4%). Ook in Friesland worden fietsers naar verhouding vaak aangereden door een automobilist (69,2%). Drenthe staat met 67% op de derde plaats. In Overijssel was bij 62,1% van de fietsongevallen een (bestel-)auto betrokken. 

Verzekeringsexpert Menno Dijcks: “Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt wettelijk beschermd.”

Veel ongelukken met elektrische fietsen

“Wat ook opvalt is het aantal ongelukken met een elektrische fiets”, vertelt Independer-verzekerinsexpert Menno Dijcks. “Dat waren er ruim 3200 en dat komt neer op zo’n 16,9% van het totaal aantal ongelukken. Ofwel één op de zes incidenten”. Vooral in Drenthe (21,8%), Friesland (20,7%) en Overijssel (20,4%) gaat het naar verhouding vaak mis met e-bike.

“Voor sommige elektrische fietsen zoals fatbikes wordt het ook lastiger om je te verzekeren. Al zijn er nog wel een aantal partijen die dit wel doen. En die verzekeringen kunnen kostbaar zijn, dus je moet ze goed vergelijken”, aldus Independer expert Dijcks. Elektrische fietsen hebben in de meeste gevallen een botsing met een auto (55,4%), al wordt er ook vaak tegen een niet-elektrische fiets aan gereden (18,8%).

Alle cijfers rondom fietsongevallen in Nederland vind je op de onderzoekspagina: 

https://www.independer.nl/autoverzekering/info/onderzoek/fietsongevallen-2024

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *